Entrades populars

dissabte, 28 de desembre de 2013

Francesco Petrarca "Pace non trovo, e non ho da far guerra;"

Pace non trovo, e non ho da far guerra;
E temo e spero, ed ardo, e son un ghiaccio;
E volo sopra'l cielo, e giaccio in terra;
E nulla stringo, e tutto'l mondo abbraccio.
Tal m'ha in prigion che non m'apre nè serra,
Nè per suo mi ritien nè scoglie il laccio;
E non m'ancide Amor e non mi sfera,
Nè mi vuol vivo nè mi trae d'impaccio.

Veggio senz'occhi; e non ho lingua, e grido:
E bramo di perir, e cheggio aita;
Ed ho in odio me stesso; ed amo altrui:
Pascomi di dolor; piangendo rido;
Egualmente mi spiace morte e vita.
In questo stato son, Donna, per vui.



Pau no la trobo, malgrat no busco guerra;
I temo i espero, i brasejo, i sóc gel;
I volo a traves del cel, i m'estenc a terra;
M'aferro a un no-res, car a tothom faig aferrades.

Algú em té presoner qui ni m'obre, ni em tanca,
Ni em manté a si mateixa, ni m'afluixa la soga;
No em mata Amor, i no deixa anar-me'n,
Ni em vol viu, ni em trau d'envitricoll.

Veig sense ulls; i no tinc llengua, doncs ploro:
Tinc molts desitjos de morir, i prego sanitat;
I odio a mi mateix; i jo amo un altre:

M'alimento de dolor, plorant, rient;
Igualment jo desdenyo la mort com la vita.
En aquest estat sóc, dona, per vos.
 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada